JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO EMIGRACJI


Ten post chodził za mną dosyć długo. Dostałam kilka wiadomości od Was, że taka lista bardzo się przyda, ale ciągle nie czułam się na siłach żeby zebrać to w zgrabną całość. Pomyślałam jednak, że jeśli aż tak ciężko jest to ogarnąć, to może stać się to wielką pomocą dla wszystkich, którzy planują emigrować.
Oczywiście muszę zaznaczyć, że całość skupia się raczej na emigracji do Francji, bo bazuję tylko na swoim doświadczeniu.

1. Dokumenty

Zanim wyjedziesz, zajmij się przygotowaniem listy wszystkich dokumentów, które będą Ci potrzebne za granicą. Poniżej spisałam wszystko to, na co na pewno powinieneś zwrócić uwagę, ale być może jest tego więcej. Jeśli coś przyjdzie Ci do głowy - daj znać - uzupełnię listę.
  • Skrócony odpis aktu urodzenia - najlepiej nie jeden. Zdarza się, że w niektórych urzędach żądają oryginał i nie zwracają go po zrobieniu kopii. Oczywiście wszystko we Francji zależy od urzędnika. Póki co udało mi się załatwić wszystko na jednym akcie urodzenia. Odpis uzyskamy w urzędzie stanu cywilnego i opłata wyniesie 22 zł. 
  • Zaświadczenie o stanie cywilnym - potrzebne tylko w przypadku chęci zawarcie pacs we Francji. Dokument ten również wybieramy w USC, a opłata wynosi 38 zł. Koniecznie należy pamiętać, że jest on ważny tylko przez 6 miesięcy. Jeśli interesuje Was temat dokumentów niezbędnych do zawarcia pacs we Francji, zapraszam do mojego archiwalnego wpisu, gdzie poruszam ten temat - Pacs - opowieść o ślubie bez ślubu
  • Zaświadczenie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa za granicą - ten dokument również wybieramy w USC, w przypadku jeśli chcemy zawrzeć małżeństwo za granicą. Opłata również wynosi 38 zł.
  • Świadectwo pracy i referencje - jedno i drugie może się przydać. Co prawda do tej pory zarządano ode mnie świadectwa pracy tylko w Pole Emploi we Francji, a referencji mój pracodawca nie chciał oglądać, ale przecież nigdy nie wiemy kiedy ktoś poprosi nas o udokumentowanie swoich pozycji w CV. Polecam jednak mieć, bo Francuzi lubią mieć na wszystko papier. Świadectwo pracy Twój pracodawca ma obowiązek Ci wystawić, jednak jeśli chodzi o referencje - musisz wystąpić o nie sam.
  • Dówod osobisty i paszport - najlepiej sprawdzić, do kiedy ważne są te dwa dokumenty. Jeśli kończą się niedługo, należałoby zająć się wyrobieniem nowych jeszcze przed wyjazdem. Później może okazać się to kłopotliwe. Oczywiście paszport nie jest niezbędny, ponieważ przemieszczamy się w strefie Schenghen, jednak ja postanowiłam go wyrobić, na wypadek zgubienia, bądź kradzieży dowodu osobistego. Przezorny zawsze ubezpieczony. Poza tym nigdy nie wiem kiedy przyjdzie ochota i okazja na egzotyczne podróże ;).
  • Dyplomy - mowa nie tylko o dyplomie ukończenia studiów, ale również wszystkich kursów i dodatkowych szkół. Szczerze polecam wziąć ze sobą naprawdę wszystko co może udokumentować nasze kwalifikacje, bo jak już pisałam, Francuzi kochają papiery. Czasami wymagają dyplomu na stanowisko sprzedawcy.
  • Tłumaczenia przysięgłe - wszystkie wymienione dokumenty muszą być oczywiście przetłumaczone notarialnie. Jest to duży koszt, ale niestety niezbędny. Wciąż nie znam odpowiedzi na pytanie, czy może to być tłumaczenie dokonane w Polsce. Jeśli wiecie jak wygląda to z oficjalnego punktu widzenia - dajcie proszę znać. Moje dokumenty przetłumaczyłam w Polsce i nie zdażyło mi się mieć problemów na miejscu, chociaż Pani urzędnik bardzo się im przyglądała podczas zawierania pacs. 
2. Zdjęcia

Zazwyczaj kiedy rozpoczynamy nowe życie na emigracji, wyrabiamy wiele dokumentów. Dobrze jest mieć więc ze sobą zapas zdjęć, Wykonanie ich w Polsce jest na pewno tańsze, ale też pozwala oszczędzić czas, którego i tak będziemy potrzebowali wiele, na załatwienie wszystkich spraw w urzędach
3. Pełnomocnictwo

Warto pozostawić komuś bliskiemu pełnomocnictwo ogólne, potwierdzone notarialnie. Dzięki temu odbierze w naszym imieniu list polecony, złoży zeznanie podatkowe, podpisze, lub wypowie niektóre umowy. Co prawda są sprawy, których mimo wszstko nie załatwi, ale zapewniam Was, że i tak bardzo ułatwi życie. Oczywiście musi to być zaufana osoba. 

4. Ubezpieczenie

Bardzo ważne jest zadbanie o swoje ubezpieczenie. Zanim zostaniemy nim objęci we Francji, warto na ten czas posiadać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, którą wydaje NFZ. Karta jest wydawana najczęściej maksymalnie na pół roku, ale trzeba pamiętać, że nasze ubezpieczenie wygasa miesiąc po ustaniu stosunku pracy.

5. Umowy

Powinniśmy również pamiętać o zweryfikowaniu i ewentualnym wypowiedzeniu wszelkich umów, na usługi, z kórych korzystać przestaiemu po wyjeździe. Telefonia, internet, telewizja, umowy ze wszystkimi bankami etc. Jeśli umowa nie kończy się w najbliższym czasie, to warto zorientować się jaką karę poniesiemy za jej wcześniejsze zerwanie i czy opłaca się to zrobić. Jeśli chodzi o zachowanie numeru polskiego, to nie ma z tym najmniejszego problemu. Możemy przejść z nim na kartę, a większość operatorów zapewia możliwość bezpłatnego przedłużenia ważności konta na rok, dzięki czemu nie musimy stale doładowywać konta w celu podtrzymania aktywnego numeru.

6. Strategia przeprowadzki

Zastanów się dokładnie jak w Twoim przypadku ma wyglądać przeprowadzka. Czy bardziej opłaca się zabrać cały swój dobytek w nowe miejsce, czy wystarczy, że zabierzesz ze sobą najważniejsze przedmioty osobiste. Wszystko na pewno zależy od tego, czy planujesz wyjechać na stałe, czy jedynie na jakiś krótszy okres. W moim przypadku przeprowadzka wiązała się z zabraniem wszystkiego, łącznie z kilkoma nowymi meblami, rowerem i biblioteczką. Opłacało się bardziej zapłacić za transport (750 Euro), niż kupić wszystko na miejscu. 
Pamiętajcie jednak, że jeśli zdecydujecie się na przeprowadzkę z minimalną ilością przedmiotów, to jeśli podróżować będziecie samolotem, za każdą walizkę zapłacicie całkiem sporo. 

7. Zabierać, czy nie zabierać

Przed wyjazdem zdecydowanie należy zrobić remanent wszystkiego co posiadamy. Im mniej przecież posiadamy, tym łatwiej będzie nam się przenieść. Zacząć warto od rzeczy największych, takich jak samochód (pamiętajcie o kosztach przerejestrowania i ubezpieczenia), sprzęty domowe, rowery itp., ale także wszystkie drobiazgi. Możecie zrobić wyprzedaż biblioteczki, nienoszonych ubrań, mebli, dodatków. Dzięki temu do kieszeni wpadnie kilka groszy, a to przecież bardzo ważne przed przeprowadzką.
 
8. Wielka impreza

Na pożegnanie zrób wielką imprezę i zaproś wszystkich przyjaciół i rodzinę. Wszystko jedno, czy spotkacie się w domu, restauracji, w ogrodzie, przy grillu. Zapewniam Cię, że to będą jedne z najpiękniejszych wspomnień z Polski. Będziesz je odgrzewać w pamięci w trudnych chwilach i będziesz wiedzieć, że nigdy nie jesteś sam!

Moja impreza pożegnalna

3 komentarze:

  1. Napisz może jeszcze o tym żeby zabrać zapas kosmetyków bo to chyba największy koszt no i to się szybko nie psuje. Pyzatym super. Pomyślałaś chyba o wszystkim. Marzenka

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokumenty mogą być przetłumaczone w Polsce, jednak wiadomo zawsze tłumacz przysięgły :)
    Przydatny post, dodac można "uczyć się" cierpliwości przed wyjazdem. Z pewnością przyda się do walki z urzędami :)

    OdpowiedzUsuń